دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
18 آبان 1398 - 16:40

دزدی ترامپ این بار با نفت سوریه

دخالت کردن در امور داخلی کشورها، به راه انداختن جنگ و حمایت از تروریست‌ها، ابزار‌هایی هستند که آمریکا از طریق آن به دنبال محقق کردن اهداف خود است.
نویسنده :
مصطفی اسلامی
کد خبر : 4335

پایگاه رهنما:

دخالت کردن در امور داخلی کشورها، به راه انداختن جنگ و حمایت از تروریست‌ها، ابزار‌هایی هستند که آمریکا از طریق آن به دنبال محقق کردن اهداف خود است. در این میان سوریه به‌عنوان یکی از عرصه‌هایی است که دولت آمریکا در ۸ سال گذشته با دخالت در امور داخلی این کشور و تقویت تروریست‌ها سعی کرده تا اهداف خود را محقق کند. در دوره باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اهداف این کشور در سوریه مخفی بود و چندان به‌صراحت گفته نمی‌شد؛ اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کنونی به‌صراحت اعلام کرده که آمریکا در سوریه به دنبال نفت است. این مسئله باعث شده که همه از دزدی نفتی ترامپ به‌عنوان توصیف سخنان او استفاده کنند.

اخیراً دولت آمریکا خبر از خروج نظامیان خود از سوریه به عراق را داد؛ اما این خبر تنها چند روز دوام داشت و دونالد ترامپ بار دیگر خبر از بازگشت نظامیان آمریکا به سوریه داد. نیرو‌های ارتش آمریکا که به دنبال عملیات ترکیه از شمال سوریه خارج شده بودند به پایگاه خود در غرب الرقه بازگشتند. رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در اشاره به حضور سربازان آمریکا در سوریه به‌صراحت تأکید کرد: «من نفت را دوست دارم.» در ادامه وزیر دفاع روسیه نیز تأکید کرد که آمریکا در حال دزدیدن نفت سوریه است و این اقدام با حضور شرکت‌های بزرگ آمریکایی انجام می‌شود. مایک پنس معاون ترامپ نیز ادعا کرده که واشنگتن به ایران و سوریه اجازه دخالت در میادین نفتی شمال سوریه را نمی‌دهد. دونالد ترامپ در نهایت روز دوشنبه ۶ آبان ماه ۱۳۹۸ با اعتراف به غارت نفت سوریه گفت که ما نفت سوریه را نگه می‌داریم و به یاد بیاورید که ماهانه ۴۵ میلیون دلار پول‌آوری دارد. جوبایدن معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم در سخنانی ضمن اذعان به تقویت موقعیت رئیس‌جمهور سوریه، گفت که دونالد ترامپ به دنبال تصرف میادین نفتی سوریه به سبک داعش است.

نفت سوریه از زمانی که آمریکا ائتلاف ادعایی ضد داعش را تشکیل داد توسط آمریکا در حال دزدیده شدن است. نفت سوریه به‌وسیله تجهیزاتی که توسط شرکت‌های بزرگ غربی و با دور زدن تمام تحریم‌های آمریکا، تأمین شده است، استخراج می‌شود. قرارداد مربوط به حمل نفت سوریه توسط شرکت سادکوب، تحت کنترل آمریکا که در شرق سوریه ایجاد شده اجرا می‌شود و درآمد حاصل از قاچاق نفت سوریه به حساب شرکت‌های امنیتی خصوصی آمریکایی و سازمان‌های اطلاعاتی به‌وسیله شرکت‌های واسطه‌ای واریز می‌شود. علیرغم آنکه قاچاق هر بشکه نفت سوریه ۳۸ دلار هزینه دارد، شرکت‌های خصوصی از محل قاچاق نفت این کشور ماهانه بیش از ۳۰ میلیون دلار درآمد دارند. بنجامین هارت، خبرنگار و تحلیلگر مسائل آمریکا در مقاله‌ای برای مجله نیویورکر می‌نویسد: «نخستین اولویت سیاست دولت رئیس‌جمهور ترامپ در سوریه مصادره و تصرف منابع نفتی این کشور است. یک‌چیز درباره این وضعیت پرهرج و مرج که ظاهراً بر ذهنیت و طرز تفکر ترامپ غالب شده، وجود دارد و آن نفت بسیار گران‌بهای سوریه است». این گفته بی‌پرده احتمالاً تمام آن چیزی است که حضور غیر مشروع آمریکا در منطقه راهبردی خاورمیانه و به‌ویژه مناطق نفت‌خیز شرق سوریه را آشکار می‌کند.
در ابتدا آمریکا این‌گونه وانمود می‌کرد که نیرو‌ها و زرهی‌های آمریکایی با هدف حفاظت از چاه‌های نفت و گاز سوریه در شرق دیرالزور در برابر داعش بر این میادین نفتی و گازی سیطره پیداکرده‌اند که توانسته بود در زمان حضور خود در این مناطق ثروت فراوانی جمع‌آوری کند، اما وقتی ترامپ پیشنهاد کرد این منطقه تحت نظارت شرکت‌های نفتی همچون «اکسون موبیل» و «شورون» قرار بگیرد و درآمد حاصل از صادرات نفت آن به خزانه آمریکا سرازیر شود، حقیقت ماجرا مشخص شد. نکته حائز اهمیت این است که ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که به رهبری آمریکا در سوریه شکل گرفت و دمشق بار‌ها خواستار انحلال آن شد، پوشش عملیات‌های دزدی از نفت سوریه را بر عهده داشته است.

آمریکا با نظامی لیبرال دموکرات، منافع ملی را سرلوحه سیاست‌های خود قرار داده و بر همین اساس سیاستمداران آمریکایی چپاول ثروت دیگران را برای خود امری قابل‌قبول می‌دانند. در این راستا، رؤسای جمهور آمریکا از جرج واشنگتن گرفته تا دونالد ترامپ همین هدف را پیگیری و بر مبنای همین اصل است که سرتاسر تاریخ سیاه آمریکا با استثمار ملت‌های دیگر پیوند خورده است. آمریکا اگرچه به‌ویژه پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ اعلام کرده بود تمام سربازان خود را از سوریه خارج کرده و این کشور را ترک خواهد کرد، اما ناظران و تحلیلگران بین‌المللی از همان ابتدا در این مسئله تردید داشته و بدیهی بود که واشنگتن منافع خود را در سوریه رها نخواهد کرد. آمریکا شاید اکنون دیگر به دنبال فتح کشور‌های مسلمان نباشد، اما تمام سیاست‌های آن بر مبنای غارت ثروت ملت‌های منطقه استوار است. اذعان جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا در طول ۲۴۲ سال تاریخ خود به جز ۱۶ سال، در بقیه زمان‌ها در جنگ به سر برده است، مؤید همین نکته و سیاست استعماری واشنگتن است. البته در پیگیری این روند آمریکا همواره توطئه ایجاد درگیری و بحران‌های خودساخته منطقه‌ای به‌ویژه در خاورمیانه را با هدف مشروع جلوه دادن حضور خود دنبال می‌کند. آمریکا پس از تشکیل داعش موفق شده بیش از ۸۰ میلیارد دلار سلاح به کشور‌های عربی بفروشد. در واقع اکنون کشور‌های منطقه باید به این نکته توجه داشته باشند که هدف اصلی آمریکا از حضور در منطقه به غارت بردن منابع نفتی کشور‌های اسلامی است. نکته مثبت صراحت کلام ترامپ این است که دیگر واشنگتن نمی‌تواند ادعا کند با هدف دفاع از حقوق مردم و حمایت از دموکراسی به کشور‌های دیگر حمله می‌کند.

ارسال نظرات